روش نگهداری لوازم چوبی

taghchegroup دوشنبه 18 مهر 1401 - 16:53
روش نگهداری لوازم چوبی
لوازم چوبی بعد از یک مدتی امکان داره جلا و درخشندگی خودش رو از دست بده. یکی از روش های زنده کردن لوازم چوبی استفاده از واکس ها و روغن های چوب می باشد.

لوازم چوبی بعد از یک مدتی امکان داره درخشندگی و یا براقیت خودش رو از دست بده. برای اینکه لوازم چوبی درخشندگی اولیه خودش رو داشته باشه یا باید یک نقاش حرفه ای چوب در یک محیط کاملا کارگاهی با استفاده از روغن جلا، کیلر، پلی استر و یا پلی اورتان لوازم چوبی را مجدد رنگ کنه که کاری پرهزینه و پردردسری هستش. ولی یک روش بسیار ساده تری وجود دارد که به ما این امکان را می دهد که با لوازم داخل منزل و بدون هر گونه آلودگی لوازم چوبی خودمون رو نوسازی کنیم.

قبل از اینکه به اصل مطلب بپردازم لازم هست که بگم این روش ها برای لوازم چوبی که با چوب طبیعی ساخته شده اند کیفیت مطلوبتری دارند.

اولین چیزی که لازم هست یک تکه پارچه نخی که اصطلاحا تنظیف هم میگن، باید تهیه کرد. (لینک خرید از دیجی کالا)

خوب حالا باید این تکه پارچه رو با استفاده از جلادهنده هایی که بشه توی خونه استفاده کرد آغشته بکنیم. که به ترتیب در ادامه تعدادی از اون هایی که راحت میشه استفاده بکنیم رو نام می بریم.

روغن بزرک

یکی از جلا دهنده های قدیمی و طبیعی، روغن بزرک هستش. این روغن از دانه های کتان بدست می آید که در عطاری ها به عنوان روغن کتان معروف هستش. البته باید به این نکته اشاره کرد که نوع دارویی آن علاوه بر خاصیت جلادهندگی مقداری بو هم دارد که چندان خوشایند هم نمی باشد. نوع بدون بوی اون رو می تونید از لوازم نقاشی فروشی ها و یا لوازم تحریری ها تهیه کنید. (لینک خرید از دیجی کالا)

                                         

پارافین مایع

یکی دیگه از موادی که در صنعت چوب و فلز خیلی پرکاربرد هستش، پارافین مایع می باشد. این مایع که مثل روغن می مونه هم معطر و هم بدون بوی آن در بازار موجود هست. از خاصیت های مهم پارافین مایع میشه از ضد آب بودن آن و موندگاری زیاد اون نام برد. روش استفاده اش هم خیلی ساده هستش فقط کافیه مقداری روی پارچه و یا روی سطح ریخته بشه و سپس با دستمال نخی کشیده شود. البته باید به این نکته اشاره بشه که کشیدن دستمال حتما باید در راه چوب باشه. (لینک خرید از دیجی کالا)

واکس چوب

ماده دیگه ای که برای این منظور براتون درنظر دارم، واکس چوب هستش. واکس چوب هم طبیعی و هم شیمیایی وجود داره. اونی رو که به نظر من میشه توی منزل و براحتی استفاده کرد واکس چوب سدارکس هست. این واکس هم براق کننده هستش و هم خوردگی و رنگ پریدگی های کوچک لوازم چوبی (چوب طبیعی) رو می تونه تا حدود برطرف کنه. البته نا گفته نماند که این نوع واکس مقداری دارای رنگ قرمز می باشد که امکان داره سطح کار رو مقداری تیره بکنه. در کل به نظرم این نوع رنگش هم باعث جذابیت بیشتر لوازم میشه. این نوع واکس معطر می باشد. برای استفاده از این نوع واکس ابتدا مقدار کمی از آن مورد استفاده قرار گیرد. در کل میشه گفت با حجم کمی از این واکس میشه یک مبل رو کامل برق انداخت. (لینک خرید از دیجی کالا)

خوب تا حالا سه تا از موادی که میشه لوازم قدیمی خودمون رو نو کنیم گفتیم به جز این ها مواد دیگه ای هم هست که بتونیم لوازم چوبی رو براق کنیم ولی این ها ساده ترین و راحتترین روش از دید ما هستش. نکته آخر هم اینکه دستمال نخی رو اونقدر روی سطح چوب بکشید که اثری از روغن و یا واکس روی سطح چوب باقی نمونه.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد